VERKEERSVEILIGHEIDSPLAN
BELANGRIJKE UPDATE - maart 2020
|
In maart 2015 maakte het Instituut voor Mobiliteit (IMOB) van de Universiteit Hasselt een achtergrondrapport op, dat de huidige stand van zaken met betrekking tot verkeersveiligheid in Vlaanderen beschrijft.
Het rapport analyseert de evolutie van ongevallen in het verleden en onderzoekt waar Vlaanderen momenteel staat op het gebied van verkeersveiligheid. Daarnaast wordt ook een overzicht gegeven van een aantal toekomstige uitdagingen en wordt dieper ingegaan op de doelstellingen die tegen 2030 bereikt moeten worden volgens het ontwerp Mobiliteitsplan Vlaanderen.
Op basis van de informatie in dit achtergrondrapport werkte het Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid een nieuw verkeersveiligheidsplan uit. Het plan wil de sleutel aanreiken om te komen tot een drastische verbetering van de verkeersveiligheid in Vlaanderen. We zullen daartoe maximaal gebruik maken van de Vlaamse bevoegdheden inzake rijopleiding, educatie en sensibilisering, normering, toezicht en handhaving.
Het verkeersveiligheidsplan wordt jaarlijks concreet gemaakt. Welomschreven acties worden geformuleerd, de uitrol van de 25 maatregelen wordt gemonitord. Een omvattende evaluatie wordt vooropgesteld na het bereiken van de tijdshorizon 2020. Dit is het moment waar de vooropgezette doelstellingen worden getoetst aan de bereikte resultaten en prioriteiten van alle partijen op elkaar afstemmen (oa. via de kadernota Integrale Veiligheid).
Bekijk het achtergrondrapport :
Bekijk de 25 maatregelen (fiches) in detail :
Pijler 1 : Informeren, sensibiliseren en opleiden voor een veiliger verkeersgedrag |
Pijler 2 : Verkeersveilig ontwerpen en gebruik verkeersveilige technologieën |
- Fiche 8
: Verkeersveiligheidsaudits en -inspecties
- Fiche 9
: Vergevingsgezinde wegen
- Fiche 10
: Onderhoud weginfrastructuur
- Fiche 11
: Zichtbaarheid
- Fiche 12
: Consistente snelheidsregimes / bevordering leesbaarheid weg
- Fiche 13
: Veiligere verkeerslichten / verkeerslichtenregeling
- Fiche 14
: Aanpak gevaarlijke punten / wegsegmenten
- Fiche 15
: Scheiden / ontvlechten verkeersstromen
- Fiche 16
: Rijhulpsystemen / veilige voertuigen / ISA
- Fiche 17
: Dode hoek
Pijler 3 : Handhaving en regelgeving zorgen voor een voldoende effectief verkeersveiligheidsbeleid |
- Fiche 18
: Basiselementen voor een efficiënte en sterke handhavingsketen
- Fiche 19
: Uitbreiding aantal efficiënte doel(groep)gerichte en themagerichte controles
- Fiche 20
: Alternatieve leermaatregelen
- Fiche 21
: Automatische nummerplaatherkenning
(ANPR) - trajectcontrole
Pijler 4 : Evaluatie en monitoring voor een effectief veiligheidsbeleid |
Pijler 5 : Nood aan engagement: norm- en gedragsverandering |
|